april 3, 2017 Daysy Sverige

Maten som kan orsaka inflammationer och stökiga temperaturvärden

Vanliga födoämnen i din vardag kan vara det som orsakar en låggradig kronisk inflammation och i sin tur ger upphov till stökiga temperaturvärden i din temperaturkurva. Här listar vi vad du kan göra för att förändra dina vanor och balansera temperaturkurvan. 

Om du ser att du har många stökiga temperaturvärden så kan det vara så att du har en låggradig kronisk inflammation i kroppen.
Det kan vara bra att kolla upp om du har någon allergi eller någon intolerans mot något födoämne. Många låggradiga inflammationer är kopplade till oupptäckta allergier eller intoleranser. Här är några saker du kan göra för att undersöka möjliga orsaker till en låggradig kronisk inflammation samt hur du överlag kan balansera din menscykel. 

  • Testa laktos, mjölkprotein och gluten. Testa även sköldkörtelfunktionen samtidigt. Värt att notera gällande mjölk är att många är känsliga mot själva proteinstrukturen beta-kasein A1som återfinns i de flesta mjölkprodukter).
  • Undvik socker, vitt raffinerat mjöl, sojaprodukter och minska på rött kött och processat kött som kan verka inflammationshöjande enligt flera forskare 
  • Reducera alkoholintaget för att hjälpa levern att avgifta östrogen.
  • Se också till att du får i dig tillräckligt med bra fetter (OMEGA 3, 6 & 9) magnesium, zink, jod och vitamin D (viktiga för att hålla progesteronnivån uppe) och levande bakteriekulturer genom kosttillskott eller livsmedel rika på dessa. Just probiotika hjälper till att normalisera östrogenmetabolismen genom att den stöttar mikrofloran i tarmen.
Tagged: , , , , , , , , , , ,