april 11, 2017 admin

10 tips för att få fler gröna dagar med Daysy

Vad kan du göra för att optimera din fördelning av röda och gröna dagar? Här är tio tips till dig som vill få så många gröna dagar som möjligt eller öka andelen gröna dagar varje månad.

Tips. 1 Mät varje dag

Varje dag, eller så ofta som möjligt. För varje dag du missar en mätning ökar du resultatet med minst 1-3 röda eller gula dagar per menscykel.

Läs mer på: http://daysysupport.nu/article/tips-1-mat-varje-dag/

Tips 2. Sov ordentligt

Eftersom Daysy baserar sin algoritm på din basaltemperatur så är det just basaltemperaturen du måste mäta.

Basaltemperatur kan jämföras med en vilopuls och du uppnår denna efter ett par timmars sammanhängande djup sömn och vila. Mät därför bara när du fått tillräckligt med god sömn (minst 3 timmar).

Tips 3. Kolla att ägglossning sker

Ägglossningen är själva målet med menscykeln.

Att en ägglossning sker är en viktig händelse för att hormonnivåerna hålls balanserade och att menscykeln blir regelbunden och som resultat, en jämn och bra fördelning av gröna och röda dagar från Daysy.

Läs mer : http://daysysupport.nu/article/tips-3-hall-koll-pa-att-agglossning-sker/

Tips 4. Få koll på progesteronnivån

Att ägglossning sker betyder att en gulkropp bildas och ur det, en produktion av progesteron.

Progesteron är ett oerhört viktigt hormon att producera och hålla på en jämn nivå för att hålla en menscykel i balans få en optimerad fördelning av röda och gröna dagar som resultat.

Typiska symptom på progesteronbrist är PMS, humörsvängningar, förändrad menscykel, småblödningar innan mensen kommer igång, orolig sömn, huvudvärk, håravfall, trög ämnesomsättning och minskad sexlust.

Läs mer: http://daysysupport.nu/article/tips-4-hall-koll-pa-progesteronnivan/

Tips 5. Minska eller undvik risken för låggradig kronisk inflammation

Vanliga orsaker till att ägglossning uteblir är inflammatoriska födoämnen, hormonstörande toxiner, för hög eller för låg BMI samt stress. Samma faktorer kan även leda till att progesteronnivån går ner. Många gånger blir en kronisk inflammation väldigt tydlig i en basaltemperaturkurva då man ser stökiga och ibland extrema värden där den vanliga kurvan inte är lika tydlig utan ser mer ut som en konstant bergochdalbana.

Läs mer: http://daysysupport.nu/article/tips-5-undvik-laggradig-kronisk-inflammation/

Tips 6. Minska stressen

Stress är en vanlig orsak till menscykler med stökiga värden och uteblivna ägglossningar. Vid stress behöver kroppen öka kortisolnivåerna för att hantera stressen. Kroppen kommer alltid prioritera att hantera stress framför att upprätthålla en fungerande en reproduktion. Därför kan kroppen välja att producera kortisol av bland annat ditt progesteron istället.

Läs mer: http://daysysupport.nu/article/tips-6-minska-stressnivan/

Tips 7. Få bukt på intoleranser och allergier

Det kan vara bra att kolla upp om du har någon allergi eller någon intolerans mot något födoämne. Många låggradiga inflammationer är kopplade till oupptäckta allergier eller intoleranser.

Klicka här för en lista med allergier och intoleranser att kolla upp:

Läs mer: http://daysysupport.nu/article/tips-7-fa-bukt-pa-intoleranser-allergier-och-inflammerande-mat/

Tips 8. Undvik toxiner och hormonstörande ämnen

Toxiner och hormonstörande ämnen har en negativ inverkan på menscykeln och kan rubba balansen mella vårt naturliga östrogen och progesteron. Försök att minska kontakten med starka rengöringsmedel och hormonstörande ämnen som finns i plaster, hudkrämer & bekämpningsmedel på frukt och grönsaker. Teflon, bisfenol A i plast, parabener och ftalater är några exempel på vanliga hormonstörande ämnen som ofta förekommer i vår vardag.

Tips 9. Håll koll på din temperaturnivå

En extremt låg (runt 35-35,5) eller hög basaltemperatur under lågfas kan dock bero på flera orsaker och behöver utredas. Ofta hänger extrema temperaturvärdesnivåer samman med sköldkörteln. Sköldkörteln påverkar mycket i kroppen. Ett första steg om man har extrema temperaturnivåer är att ta blodprover hos en läkare för att testa sköldkörtelns funktion (TSH, T3 & T4).

Tips 10. Få koll på din menscykel

Du kan i princip mäta utan att kunna något om menscykeln och Daysy kommer göra allt jobb med att analysera och förse dig med ett säkert resultat varje morgon. Men genom att du ökar din kunskap om menscykeln kommer du få en djupare insikt i din egna hälsa och hur din kropp reagerar på olika saker.

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,